۱۳۸۶ اسفند ۱۹, یکشنبه

شروع کار

یه حدود 4 سالی می شد که تصمیم داشتم یک وب سایت در مورد گیلان بزنم و همه چیزی رو در باره گیلان اعم از تاریخ و فرهنگ و جغرافیا بگذارم تا کسانی که از تاریخ و فرهنگ گیلان نمیدانند یا کم می دانند بتوانند از این سایت استفاده بکنم و لی خوب به دلایلی نشد و بالاخره خودم رو راضی کردم که به یک وب لاگ بسنده کنم و حداقل مقالاتی رو که می خوام بنویسم را روی وب بزارم.



اما هدف من از ایجاد این وب لاگ در درجه اول ارائه مقالاتی در باره گیلان است که بیشتر روی مسائل سیاسی اجتماعی در خصوص اقوام گیلک و تالش تکیه داره و در مرحله بعد گوشه هایی از تاریح گیلان رو سعی می کنم اینجا باز گو کنم.


و چرا اسم این وبلاگ را سرزمین کاسپین گذاشتم؟ کاسپین را بخاطر این که قوم کاسپی را می توان به نوعی اجداد مشترک گیلکها و تالشها شمرد و بدین ترتیب از تکرار دو اسم گیلک و تالش بطور جدا خود داری بشود و در حقیقت بجای دوقوم جدا، از یک فوم متحد کاسپی نام می برم و سرزمین را به این خاطر گذاردم که اگر می گفتم استان گیلان فقط شامل گیلکها و یا تالشهای داخل خاک استان می شدو گیلکهاو دیلمی های غرب مازندران و الموت و طالقان ... را در بر نمی گرفت به این ترتیب با نام نهادن سرزمین خواستم نه تنها محدوده جغرافیایی استان گیلان را در بر بگیرد بلکه شامل شهر هایی مانند تنکابن و رامسر و طالقان و الموت و .... هم بشود.
امیدوارم بتوانم خدمتی هرچند کوچک به این سرزمین آبا اجدادیمان بکنم........


2 نظرات:

ناشناس گفت...

Talelsh-ha ala've bar "Ostane Gilan" Dar Jomhuriye Aran ( Azarbayjan-e doruqin) manande Lankaran(Zadgah-e Sheyx Zahed-e Gilani) sokunat darand

HOOMAN گفت...

دوست عزيز ! من يك گيلك تبارم و بشدت معتقدم بايد تركان خونخوار را از ايران عزيز ؛ايران آرياييان پاك نهاد بيرون راند ودر اين راه نياز به يك نهضت و بيداري همگاني ضروري است .

marooned