۱۳۸۷ مرداد ۱۹, شنبه

گوروم گوروم بل


فرهنگ و سنن سرزمین کاسپین باوجود کوچکی جغرافیای آن و باوجود دشمنی هایکه آگاهانه و یا نا آگاهانه در حق آن می شود بسیار غنی است، این محدوده جغرافیای چهارده هزار و اندی کیلومتر مربعی سر شار از سنن مختلفی است که یا همچنان پا برجاست و یا گهگاهی با گذشت زمان و تغییر فرهنگ و آداب و رسوم رو به فراموشی گذارده شده، که البته از باب کنار گذاردن این سنن هیچ اشکالی برگیلکان نیست چرا که با گذشت زمان رفتار های جدید و شیوه زندگی ای جدید بوجود می آید که که دیگر آن سنن پیشینیان مورد نیاز نیست و همچنین نمی تواند نیازهای جدید انسان را برآورده نمی کند، اما نگاه داشتن این سنن از این بابت که قوم گیل و تالش روزگاری دارای چنین روش زندگی ای بوده اند ، یا چنان جشنهایی داشته اند وظیفه ملت گیل و تالش می باشد، تا از طرفی پشتوانه ای باشد برا ی هویت مردم این دیار و هم جوابی برای یاوه گویان کج اندیشی که با سنن و فرهنگ گیل و تالش عناد می ورزند و هم برای گیلکان وتالشانی که نسبت به فرهنگهای اقوام دیگر متاسفانه دچار خود کم بینی بی دلیل شده اند پشتوانه ای قوی باشد.
از سنن قدیمی این دیار که تا کنون فقط در کوههای شرق گیلان و در بین گالشان رواج داشته، و در بین مردم سایر نواحی گیلان منسوخ گشته است سالشمار مخصوص این سرزمین و جشن آغاز سال نو که همان نوروز بل می باشد است، که حدود 3 سال است که این جشن توسط گروهی از گیله مردان جوان از نو احیا گردیده است، و هر سال در تاریخ 17 مرداد مصادف با 7 آگوست میلادی یعنی اولین روز سال گیلکی بر گزار می کردد.
امسال نیز 5 شنبه 17 مرداد جشن آغاز سال 1582 دیلمی بر گزار گردید و من به همراه حدود 50 نفر از دوستان با مینی بوس به سمت رشته کوهای دیلمان و روستای ملکوت که حدود 3.5 ساعت با لاهیجان فاصله داشت رفتیم. علاوه بر این گروه 50 نفری چیزی حدود 300 نفر و بلکه بیشتر گرد هم آمدند تا این سنت گذشته را نه برای جای گزینی برای نوروز ایرانی و یا کریسمس بلکه برای احیای فرهنگ گیلکی، برگزار کنند، جشن بیشتر شامل اجرای موسیقی سنتی گیلان می شد که البته با توجه به جشن بودن قابل توجیه است و همچنین سخنرانی های کوتاه مختلفی که انجام شد که البته مهمترینش سخنرانی ای بود که از طرف همین گرو ه 50 نفری بود و به زبان گیلکی ایراد شد و به موضوع سنت و فرهنگ و لزوم نگاه داری و پرداختن به فرهنگ گیلکی می پرداخت، نکته ای که در این جشن وجود داشت حضور هنرمندانی از غرب مازندران ، که حرکتی بسیار زیبا در اتحاد تمام مردم گیلک چه در داخل مرز سیاسی گیلان و چه خارج از این مرز و همچنین برگرداندن این خطه به سرزمین مادری، امیدوارم که این اتفاق برای الموت و طالقان نیز بیافتد. البته سخنان آقای رمضانی اجرا کننده این مراسم هم جالب توجه بود که گفتند که ایشالا برای ایجاد گیلان بزرگ غرب مازندران را فتح می کنیم! برنامه با اجرای موسیقی و ادامه پیدا کرد و سپس روشن کردن آتش که از ارکان اصلی جشن می باشد و خواند شعر گوروم گوروم گوروم بل.......جمع 50 نفری ما نیز گوشه ای جمع شدند تا از این فرصت استفاده کنند و مباحثی را پیرامون فرهنگ و علل پرداختن به آن ایراد کنند و نظرات و پیشنهادات دیگر افراد را نیز داشته باشیم. البته در میان این جشن چند شلیک توپ هم از طرف نیروی انتظامی داشتیم که نمی دانم علتش چه بود شاید به این طریق خواستند بگویند که زیاد پای خود را از گلیمتان دراز نکیند وجشن را در همین نطفه خفه کنند.
به هر صورت این جشن به خوبی انجام گردید و قدمی نو در احیا سنن قوم گیل برداشته شد امید آن است که هرچه بیشتر و بیشتر به فرهنگمان بپردازیم و آن را غنا بخشیم

19 نظرات:

ناشناس گفت...

BA SALAM
AYA BEHTAR NIST BE JAYE GILAK, GALESH, DEYLAMI, AZ EBARATE FARAGIRE "GILANI" ESTEFADE NEMUDE VA BEGUIM "SALE GILANI" ? MOVAFFAQ BASHID

ناشناس گفت...

گزارش جالبی بود. پاینده باشی

ناشناس گفت...

حامد جان ما همدیگرو دیدیم. از نوشته هات خوشم میاد. با کار تو ویکیپدیای گیلکی چطوری؟ ما داریم یه محفل به اسم خانه نویسندگان ویکیپدیای گیلکی درست میکنیم. تو هم به جمع ما میپیوندی؟ دوست دارم در این مورد گبی بزنیم.
آدرس ما: www.glk.blogfa.com

ناشناس گفت...

سلام
با نقشه گيلان وتالشستان بروزم.

ناشناس گفت...

سلام
وبلاگ كلاچاي لطره به روز شد
منتظر شما هستم

ناشناس گفت...

سلام
سایت خیلی جالبی دارین، اصلاً فکرشو نمی کردم که هم استانیام اینقدر فعال باشن!
خیلی جالب بود مخصوصاً سال دیلمی که اصلاً چیزی ازش نشنیده بودم.
خیلی خوشحال شدم چنین سایتی رو دیدم ولی ای کاش به قومیت های دیگه مثل ترکا توهین نمی شد تا همه سایتو بخونن و بدون تعصب درک کنند که گیلانیها نظیر ندارن!
امیدوارم update های دیگه از سایتتون ببینم،موفق باشین

ناشناس گفت...

سایت سل تی تی در راستای تلاش خود در جهت پاس داشتن و زنده نگاه داشتن فرهنگ و تاریخ گیلان و جهت ارتقای گفتمان درون استانی اقدام به راه اندازی انجمن گفتگوی سل تی تی نموده است. باشرکت درگفتگوها وبحث ها ما را در ارتقا سطح کیفی و ایجاد اولین و بزرگترین پایگاه گفتگوی گیلانیان در فضای مجازی یاری دهید.دراین راستا مدیریت انجمن ازدوستان علاقه مند در بخشهای اخبار استان, تاریخ و فرهنگ گیلان, ادبیات , انجمنهای گفتگو و آشنایی گیلانیها ،سینما،موسیقی ،عکاسی فلسفه و علوم انسانی و حوزه های دلخواه و پیشنهادی دوستان که به تصویب مدیریت برسد و جهت مدیریت این بخشها دعوت به همکاری می نماید.چشم به راه دوستان علاقه مند هستیم.
همچنین مدیریت انجمن گفتگوی گیلانیان(سل تی تی) به اطلاع می رساندکه اولین و تنها تالار گفتگو(چت) اختصاصی در انجمن ما افتتاح شده است.امیدواریم با اینکار بتوانیم قدم کوچکی در جهت ایجاد فضای گفتگو بین گیلانیان عزیز برداریم.برای دسترسی به تالار چت می توانید از دگمه اختصاصی آن در منو های بالای انجمن یا لینک زیراستفاده نمایید.
http://www.club.saltiti.com/chat/index.php

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز
از شما دعوت میکنم که تشریف بیاورید ونظر وپیشنهادتان را در مورد روز مهمی که در پیش داریم اعلام نمائید
پیشنهاد شما خیلی مهم هست ما به اتحاد نیاز داریم
منتظرم

سايت رسمي نادر دستنشان گفت...

سلام دوست عزيز

به ما كمك كنيد تا سايت را بين وبلاگ نويسان معتبر كنيم

آيا امكان دارد وب سايت ما را لينك كنيد ؟
www.dastneshan.ir

در صورت اين كار از شما متشكريم

مديريت سايت نادر دست نشان

گیل یار گفت...

درود برشما[گل]

دعوت به "گیلکی نویسی"

مدیریت محترم وبلاگ کاسپین گیلان

با توجه به هدفمند کردن نوشتار " گیلکی " در اینترنت در اولین قدم گروههای زیرمجموعه "گبل بار" اقدام به "گیلکی نویسی" در وبلاگهای خود خواهند کرد . لذا خواهسمند است در صورت امکان یک پست خود را به این موضوع اختصاص داده و با توجه به پاسداشت زبان مادری از شما خواهشمندیم به انتخاب خود موضوعی را برگزیده و ویرایش و یا مطلبی را از دیگر زبانها به "زبان گیلکی" برگردان نمایید .

لازم به ذکر است شما مدیر محترم با همان لهجه و گویش خود این کار را انجام دهید . در صورت نیاز به انتخاب موضوع یا مطلب خاص با ما تماس بگیرید.

با آروزی موفقیت برای شما - بهمن رهنما

ناشناس گفت...

douroud ahora mazda bar too doste aziz .man nemidonam ke shoma talesh hastin ya gilak beharhal kare khobist ke farhange khodetan ra be hame ja bebarid vali dilaman baraye talesh astr va man tajob mikonam chear dar sarzamine talesh bar nameye gilaki ejra shode va in baradarane taleshi ma koja bodan

alireza گفت...

سلام
خوب هستید؟
امروز روز آخر سال هستش و من و یکی از دوستانم قراره به امید خدا فردا بعد از ظهر از تهران به سمت رشت حرکت کنیم اما متاسفانه شهر رشت رو نمی شناسیم و از هیچ کدام از گوشه و کنار های این شهر با خبر نیستیم.می خواستم لطف کنی و اگه کامنت من رو تا ظهر روز عید خوندی به سوالاتم که این زیر می نویسمشون جواب بدی:
معرفی مکان های واقعاً دیدنی و جذاب شهر رشت
آیا رشت شهر قشنگ تر و سبز تری هست یا فومن؟
مکان های اقامتی
معرفی روستاهای زیبای اطراف شهر رشت
مرسی.

هواداران استاد پور رضا گفت...

دوباره آسمانه دیل پورا بو
سیاه ابرانه جیر مهتاب کورا بو ...

با سلام و درود
دوست عزیز وبگاه هوادارا استاد
...:::" فــریــدون پــور رضــا ":::...
افتتاح شد



شدیدا به همکاری عزیزان هنر مند و هنر دوست گیلانی و علاقه مندان به استاد پور رضا نیازمندیم

منتظرتان هستیم


گیلانی عزیز
ممنونتون میشیم اطلاع رسانی کنید

http://pourreza.mihanblog.com/

ناشناس گفت...

روزگارتان سبز

من درد مشترکم مرا فریاد کن

saeed گفت...

شیوع ویروس فراگیر FA 147 در گیلان و راه های مقابله با آن در

http://sepidrodrasht.blogfa.com/post-301.aspx

گیل نویس؛ تارنمای وبلاگ نویسان گیلانی گفت...

بسمه تعالی

تارنمای اطلاع رسانی وبلاگ نویسان گیلان "گیل نویس"، با هدف خدمات رسانی به
وبلاگ نویسان گیلانی افتتاح شده است.

از این رو مفتخر است که با ثبت وبلاگ های گیلانیان، مجمع و پایگاهی جامع از
بلاگر ها را در خود قرار دهد.

منتظر بازدید و ثبت نام شما هستیم؛

گیل نویس ::: www.gilnevis.ir

با تشکر، بخش اطلاع رسانی گیل نویس

پارسا عبدی گفت...

با درود و عرض خسته نباشید و احترام به هم وطن و هم پولایتی گرامی
lمحیط جذاب و قابل ستایشی دارید... به شما تبریک میگویم...
از حضرتعالی دعوت میکنم در وبلاگ های من حضور یابید و با نظراتتان ما را در راه تبیین آزادگی، آگاهی و وطن دوستی یاری دهید
امیدوارم این آغاز یک همکاری مستدام گردد.
آدرس وبلاگهای من:
نسخه اصلی خدای در خواب (فیلتر گردیده) :
www.filsoofaneh.persianblog.ir
خدای در خواب نسخه راه و چاه:
www.filsoofaneh2.persianblog.ir
خدای در خواب نسخه شاعرانگی یک فیلسوف:
www.filsoofaneh3.persianblog.ir
خدای در خواب نسخه بالاتر از زمین:
www.filsoofaneh4.persianblog.ir


زیبا باشید ، آگاه و آزاد و سبز
ارادتمند
پارسا عبدی

m.a.rafie nejad گفت...

سلام
با سپاس فراوان از شما دلاورگیلانی که این نام تنها نام برازند برشماست
شما با تحریر بسیار زیبای خود روح وغیرت گیلانی رابر فضای سردسایبری حکم رانی کرده وآن را باحقایق روشن گرم کردید

آینده گیلان -احمدپور گفت...

همه کمک کنید-یکی دیگر از نمادهای تاریخی رشت و گیلان نابود میشود:پورد عراق
با درود-به کمک و یاری ش
ما و دیگر گیلان دوستان هم اکنون نیاز است

marooned